محمد یزدانی زیارت؛ عباسعلی رستگار
چکیده
امروزه سازمانهای موفق به کارکنانی نیاز دارند که توانایی ارتباطی بالایی داشته باشند. وجود عزت نفس و به ویژه مجهز بودن به مهارتهای سیاسی در مجموعه های سازمانی می تواند در بهبود ارتباطات بین فردی موثر واقع شود. هدف تحقیق حاضر تبیین آماری بین روابط این متغیرهای سه گانه است. روش تحقیق، کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است و ابزار گردآوری ...
بیشتر
امروزه سازمانهای موفق به کارکنانی نیاز دارند که توانایی ارتباطی بالایی داشته باشند. وجود عزت نفس و به ویژه مجهز بودن به مهارتهای سیاسی در مجموعه های سازمانی می تواند در بهبود ارتباطات بین فردی موثر واقع شود. هدف تحقیق حاضر تبیین آماری بین روابط این متغیرهای سه گانه است. روش تحقیق، کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق تمامی کارکنان استانداری خراسان شمالی میباشند، که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده نمونه آماری از بین آنها انتخاب شده است. برای آزمون فرضیهها از روشهای همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون خطی ساده و چندگانه و نیز مقایسه میانگین یک جامعه آماری استفاده شده است. نتایج این تحقیق حاکی از تأثیر مثبت و معنادار مهارتهای سیاسی بر عزت نفس، و تأثیر منفی و معنادار مهارتهای سیاسی و عزت نفس بر ارتباط گریزی سازمانی است. همچنین، نقش عزت نفس به عنوان متغیر واسط، مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به نتایج این تحقیق، پیشنهاد میشود مدیران و کارکنان، مهارتهای سیاسی و عوامل مؤثر بر توسعه عزت نفس را شناسایی کنند و در جهت کسب و عملی نمودن آنها در جهت کاهش ارتباطگریزی سازمانی گام بردارند.
عباسعلی رستگار؛ بنفشه فتوت؛ سهیلا بورقانی فراهانی؛ پدرام آبدارزاده
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثر شادکامی بر تابآوری خبرنگاران روزنامههای کثیرالانتشار تهران با در نظر گرفتن نقش میانجی هوش عاطفی و هوش معنوی انجام گرفت. از نظر روششناسی، پژوهش حاضر کاربردی بوده و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه خبرنگاران روزنامههای کثیرالانتشار شهر تهران تشکیل میدهد که جامعهای ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی اثر شادکامی بر تابآوری خبرنگاران روزنامههای کثیرالانتشار تهران با در نظر گرفتن نقش میانجی هوش عاطفی و هوش معنوی انجام گرفت. از نظر روششناسی، پژوهش حاضر کاربردی بوده و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه خبرنگاران روزنامههای کثیرالانتشار شهر تهران تشکیل میدهد که جامعهای نامعین بوده و با استفاده از روش نمونهگیری ترکیبی (طبقهای متناسب و در دسترس) بر طبق فرمول کوکران 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از چهار پرسشنامه استاندارد شادکامی آکسفورد، پرسشنامه هوش عاطفی شرینگ، پرسشنامه هوش معنوی کینگ و پرسشنامه تابآوری کونور و دیویدسون استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل اطلاعات با روش مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار لیزرل نشان میدهد که شادکامی خبرنگاران روزنامههای کثیرالانتشار تهران، به طور مستقیم و همچنین با میانجیگری متغیرهای هوش عاطفی و هوش معنوی بر تابآوری خبرنگاران اثر مثبت و معناداری دارد. در این پژوهش با توجه به نتایج، به مدیران سازمانهای رسانهای و خبرنگاران پیشنهاد میشود با همکاری و تعامل دوسویه نسبت به ایجاد زمینههای شادکامی در سازمان از قبیل تمرین شاد بودن، برگزاری دورههای مهارت هوش عاطفی و تمرین بیشتر جهت افزایش هوش معنوی در بین خبرنگاران تلاش نموده تا بدین ترتیب تابآوری آنها در محیط افزایش یابد.